Eksempel på Strategi workshop

Her kan du se et eksempel på en strategi workshop, baseret på potentiale coaching, som skabte forståelse af den overordnede strategi og involverede alle i formuleringen af handlingsplaner

Nøgleord: engagement, involvering, ejerskab, motivation og ikke mindst forretningsresultater

Opgaven:
Udført hos: Siemens A/S, Mobility Divisionen.

Hvad: Udarbejdelse af en gruppe/afdelingsstrategi på baggrund af en overordnet divisionsstrategi.
Deltagere: Leder + ca. 14 medarbejdere (specialister/Ingeniører)
Hvordan: Gruppe-coaching på basis af Coaching Baseret Ledelse.
Varighed: 10 timer

Workshop-elementer:

  • Forberedelse/planlægning (leder/facilitator):
    • Struktur/agenda, baggrundsmateriale
    • Invitation ud i god tid af hensyn til deltagernes planlægning
    • Fokus på at ville opnå noget ekstraordinært: Workshop-start på et usædvanligt tidspunkt: 07.00
    • Logistik + mad og drikke.
  • Leder/facilitator introduktion til workshoppen.
  • Gennemgang af overordnet divisionsstrategi (leder).
  • ”Hjørneflag”: gennemgang af de ledelsesmæssige rammer som gruppestrategien skulle holde sig inden for (leder).
    • Skal understøtte divisionsstrategien
    • Skal kunne implementeres inden for ca 1 år.
    • Strategiske initiativer skal holdes inden for gruppens egen indflydelsessfære.
  • ”Check-In”: Alle deltagere skulle kort fortælle om deres mentale tilstedeværelse og evt. påvirkninger på aktiv deltagelse igennem workshoppen (fx: god energi, spændt, venter på opringninger, har sovet dårligt, stres niveau etc).
  • Italesættelse af gruppens professionelle potentiale.
    • Alle deltagere gav bud på, hvor mange % af deres potentiale de udnyttede i jobbet.
      Gennemsnitlig udnyttelse blev vurderet til mellem 60 og 70%.
    • Alle deltagere gav deres bud på deres maksimale potentiale og blev udfordret på hvad der skulle til, for at nå deres maksimale potentiale.
  • 2 og 2 opvarmningsdiskussion omkring strategiske initiativer. Fokus på:
    • Mål
    • Processer og adfærd
    • Værdiskabelse.
    • KPIere
  • Diskussion i plenum omkring strategiske hovedelementer, fokuserende på ”The Vital Few”.
  • Interessent-analyse i plenum. Hvilke interessenter er vigtige at fokusere på for at skabe succes med strategien?
  • Potentialeorienteret mentaliseringsøvelse:
    • Fysisk sceneskifte fra nutid til nutid+1 år.
      • Lokale skifte, fejring af opnåelsen af strategien, champagne og kransekage.
    • Spørgsmål til hver enkelt deltager:
      • Hvordan arbejdede vi i vores organisation for at opnået målene?
      • Hvordan arbejder organisationen/projekterne i dag?
      • Hvilke ekstraordinære forretningsresultater har det skabt?
      • Hvad siger andre om gruppen?
      • Hvordan føles det at være kommet i mål?
  • Tilbage til nutiden:
    • Hvad gjorde vi for at realisere strategien?
    • Hvilke kompetencer brugte vi?
    • Hvad var “Helpers/Hinders”?
    • Hvordan virkede den lagte strategiske plan?
    • Hvad kunne have været gjort endnu bedre?
    • Hvem tager ansvar for hvilke elementer og hvem ”teamer op” sammen.
    • Deltagernes underskrift på plan.

Resultater:

  • En ambitiøs OG realistisk strategisk handlingsplanplan inklusiv en plan for hvordan der løbende skal følges op.
  • Der blev opnået bevidsthed om:
    • divisionsstrategien og kobling til den vedtagne gruppestrategi,
    • den enkeltes/gruppens kommittede opgaver
    • forretningsværdien af strategien,
    • strategiens interessenter,
    • den enkeltes potentiale,
  • Alle i gruppen var involveret, bidrog til resultatet og tog ejerskab.
  • Input til lederens efterfølgende strategi aktiviteter, fx:
    • Koordinering og synkronisering af planen med andre organisatoriske enheder
    • Forankring hos den enkelte gennem 1-1 samtaler
    • Input til opfølgningsmøder/gruppemøder

Post-evaluering:

Gruppens strategi blev justeret efter ca. 6 måneder og ca. 1 år senere var alle de justerede strategiske områder implementeret.

Ring eller skriv for mere information.