Her kan du se et eksempel på en strategi workshop, baseret på potentiale coaching, som skabte forståelse af den overordnede strategi og involverede alle i formuleringen af handlingsplaner
Nøgleord: engagement, involvering, ejerskab, motivation og ikke mindst forretningsresultater
Opgaven:
Udført hos: Siemens A/S, Mobility Divisionen.
Hvad: Udarbejdelse af en gruppe/afdelingsstrategi på baggrund af en overordnet divisionsstrategi.
Deltagere: Leder + ca. 14 medarbejdere (specialister/Ingeniører)
Hvordan: Gruppe-coaching på basis af Coaching Baseret Ledelse.
Varighed: 10 timer
Workshop-elementer:
- Forberedelse/planlægning (leder/facilitator):
- Struktur/agenda, baggrundsmateriale
- Invitation ud i god tid af hensyn til deltagernes planlægning
- Fokus på at ville opnå noget ekstraordinært: Workshop-start på et usædvanligt tidspunkt: 07.00
- Logistik + mad og drikke.
- Leder/facilitator introduktion til workshoppen.
- Gennemgang af overordnet divisionsstrategi (leder).
- ”Hjørneflag”: gennemgang af de ledelsesmæssige rammer som gruppestrategien skulle holde sig inden for (leder).
- Skal understøtte divisionsstrategien
- Skal kunne implementeres inden for ca 1 år.
- Strategiske initiativer skal holdes inden for gruppens egen indflydelsessfære.
- ”Check-In”: Alle deltagere skulle kort fortælle om deres mentale tilstedeværelse og evt. påvirkninger på aktiv deltagelse igennem workshoppen (fx: god energi, spændt, venter på opringninger, har sovet dårligt, stres niveau etc).
- Italesættelse af gruppens professionelle potentiale.
- Alle deltagere gav bud på, hvor mange % af deres potentiale de udnyttede i jobbet.
Gennemsnitlig udnyttelse blev vurderet til mellem 60 og 70%. - Alle deltagere gav deres bud på deres maksimale potentiale og blev udfordret på hvad der skulle til, for at nå deres maksimale potentiale.
- Alle deltagere gav bud på, hvor mange % af deres potentiale de udnyttede i jobbet.
- 2 og 2 opvarmningsdiskussion omkring strategiske initiativer. Fokus på:
- Mål
- Processer og adfærd
- Værdiskabelse.
- KPIere
- Diskussion i plenum omkring strategiske hovedelementer, fokuserende på ”The Vital Few”.
- Interessent-analyse i plenum. Hvilke interessenter er vigtige at fokusere på for at skabe succes med strategien?
- Potentialeorienteret mentaliseringsøvelse:
- Fysisk sceneskifte fra nutid til nutid+1 år.
- Lokale skifte, fejring af opnåelsen af strategien, champagne og kransekage.
- Spørgsmål til hver enkelt deltager:
- Hvordan arbejdede vi i vores organisation for at opnået målene?
- Hvordan arbejder organisationen/projekterne i dag?
- Hvilke ekstraordinære forretningsresultater har det skabt?
- Hvad siger andre om gruppen?
- Hvordan føles det at være kommet i mål?
- Fysisk sceneskifte fra nutid til nutid+1 år.
- Tilbage til nutiden:
- Hvad gjorde vi for at realisere strategien?
- Hvilke kompetencer brugte vi?
- Hvad var “Helpers/Hinders”?
- Hvordan virkede den lagte strategiske plan?
- Hvad kunne have været gjort endnu bedre?
- Hvem tager ansvar for hvilke elementer og hvem ”teamer op” sammen.
- Deltagernes underskrift på plan.
Resultater:
- En ambitiøs OG realistisk strategisk handlingsplanplan inklusiv en plan for hvordan der løbende skal følges op.
- Der blev opnået bevidsthed om:
- divisionsstrategien og kobling til den vedtagne gruppestrategi,
- den enkeltes/gruppens kommittede opgaver
- forretningsværdien af strategien,
- strategiens interessenter,
- den enkeltes potentiale,
- Alle i gruppen var involveret, bidrog til resultatet og tog ejerskab.
- Input til lederens efterfølgende strategi aktiviteter, fx:
- Koordinering og synkronisering af planen med andre organisatoriske enheder
- Forankring hos den enkelte gennem 1-1 samtaler
- Input til opfølgningsmøder/gruppemøder
Post-evaluering:
Gruppens strategi blev justeret efter ca. 6 måneder og ca. 1 år senere var alle de justerede strategiske områder implementeret.